Daedalic Entertainment, de Duitse ontwikkelaar van Lord of The Rings: Gollum, heeft bekend gemaakt dat het meteen zal stoppen met het ontwikkelen van games.
Die keuze is gemaakt na de desastreuze lancering van Gollum, liet het Duitse GamesWirtschaft weten. De keuze om interne gamesontwikkeling stop te zetten, heeft niet alleen het gevolg dat hun tweede Lord of The Rings game geannuleerd is. Maar dat ook 25 van de 90 werknemers hun job bij Deadalic zullen verliezen.
We waarderen ieder lid van ons team, en het is belangrijk voor ons dat de transitie zo soepel mogelijk zal verlopen. Daarom steunen we ook onze voormalige werknemers met het vinden van een nieuwe job binnen ons netwerk.
Daedalic Entertainment aan GamesWirtschaft
Dat laatste beetje nieuws is bijzonder pijnlijk, omdat er in het rapport ook te lezen staat dat Daedalic onlangs nog €2 miljoen heeft mogen ontvangen van de Duitse regering. Dit om de ontwikkeling van hun tweede Lord of The Rings game te ondersteunen.
Daedalic’s hoofdstudio is gezeteld in Hamburg, in 2015 opende het een nieuwe studio in Düsseldorf en in 2018 opende het een derde in München. In 2021 sloot de ontwikkelaar de twee nieuwe studio’s en een jaar later werd Daedalic opgekocht door de Franse uitgever Nacon.
Gollum, dat in 2019 aangekondigd was, moest in 2021 lanceren, maar de game was verschillende keren uitgesteld tot het vorige maand eindelijk in de rekken verscheen. De lancering was echter zo rampzalig dat het praktisch onmiddellijk de slechts ge-reviewde game van het jaar werd. Een prestatie waar de studio zich snel voor verontschuldigde en meteen ook beloofde de game te redden met verschillende updates. Die belofte zal de Duitse ontwikkelaar niet breken, liet het weten.
Daedalic Entertainment zal onder Nacon de rol op zich nemen om meer indie-games uit te geven, iets wat het vroeger ook al deed. Zo gaf het eerder al de Deponia reeks en het uitstekende Shadow Tactics uit. Daedalic heeft GamesWirtschaft meteen ook al laten weten dat het dit jaar nog acht games zal uitgeven.