Cities: Skylines 2 DLC uitgesteld, wekelijkse updates worden stopgezet

Dat de lancering van Cities: Skylines 2 niet volledig volgens plan is verlopen, is duidelijk. De game heeft namelijk al van bij zijn lancering last van bugs en vooral performance problemen. Maar het team bij Colossal Order heeft zich niet bij de pakken laten zitten. Het heeft namelijk wekelijks patches voor de game, die kleinere en grote problemen oploste, uitgebracht. Nu heeft de Finse studio echter laten weten dat het de wekelijkse patches niet meer zal uitbrengen.

Dat klinkt natuurlijk niet veelbelovend, maar er zit een logica achter. De wekelijkse updates waren namelijk ideaal om kleinere problemen op te lossen. Maar nu is de ontwikkelaar beginnen werken aan de echt grote problemen, en die raken niet in een week opgelost. Eén van die grote bugs in de game is het niet-functionerende post systeem. Colossal is er achter gekomen dat de helft van dat systeem gewoon niet werkt. Zo sorteren de sorteercentra de post helemaal niet en de busjes dat de post ophalen en leveren, die leveren helemaal niks. Vrij grote fouten voor een post-systeem, niet? Wel, de ontwikkelaars hebben aangegeven dat dit een van de eerste fixes zal zijn dat ze zullen aanbieden met hun nieuwe updateschema. Een andere fout dat men zo snel mogelijk wil oplossen is er een dat ervoor zorgt dat civilians huizen en banen kunnen ‘reserveren’ zonder dat die toegang hebben tot jouw stad. Die banen en huizen houden die dan vast tot ze door de game zelf gedeletet worden omdat de game door krijgt dat die civilian niet naar huis of naar zijn werk kan. Nu wordt er onderzocht hoe dit kan gebeuren en hoe dit opgelost kan worden. Er zijn verder nog meer dan 100 bugs in onderzoek bij de ontwikkelaar.

Het zijn echter niet alleen bugfixes dat eraan zitten te komen, want Colossal Order wil eerst en vooral de performance van de game naar het gewenste niveau tillen. Dat zou, volgens de studio, in twee belangrijke fases gebeuren. In de eerste fase gaan ze hun Level of Detail-systeem aanpassen zodat de game beter kan gaan inschatten wanneer het objecten in de game in hoog detail moet gaan renderen en wanneer net niet. Bijvoorbeeld door gebouwen in de verte op een lagere resolutie en detailniveau te renderen. Iets wat nu nog niet genoeg gebeurd. Deze verbeteringen zullen, volgens Colossal, niet in één update gebeuren.
Daarna zal het team bekijken hoe het de prestaties van de game kan verbeteren aan de simulatie kant. Nu stottert de game namelijk vaak wanneer een gebouw levelt of wanneer een stad groot wordt. Dit wil het team uiteraard opgelost zien, want het zorgt voor een heel onaangename speelervaring.

Ook mod support is een grote focus voor Colossal, zo is de modding beta groep momenteel de map editor volop aan het testen. Uit feedback is er zo al gebleken dat water op custom maps plaatsen te ingewikkeld is, en dat de UI van de editor verbetering nodig heeft.

Door deze hernieuwde focus op het oplossen van de vele problemen in Cities: Sklylines 2 is ook de oorspronkelijke DLC roadmap langszij geworpen. Alle geplande DLC zal uitgesteld worden. Zo is het eerste content pack dat dit jaar nog naar de game zou komen uitgesteld tot begin volgend jaar. Over de console versie van de game werd niet gesproken.

Reageer

Deze website maakt gebruik van cookies. Door verder van deze website gebruik te maken, gaat u hiermee akkoord.  Meer info

Scroll naar boven