Vorig jaar sloot Telltale Games, bekend van The Walking Dead en The Wolf Among Us, de deuren. Nu keert de studio terug van de dood.
Dat hebben Jamie Ottilie and Brian Waddle van LCG Entertainment vandaag bekend gemaakt. Ze hebben niet alleen de naam “Telltale Games” opgekocht, maar ook enkele van de games die door Telltale gemaakt werden. Twee van die titels zijn The Wolf Among Us en de Batman-reeks.
Daarnaast hebben ze ook aangekondigd dat ze ex-Telltale werknemers die nog geen nieuwe job gevonden hebben graag zouden aanwerven. Het zou in het begin wel enkel als freelance zijn, maar in de toekomst zouden die dan een vaste job kunnen worden.
In een interview met Polygon heeft Ottilie bevestigd dat men de rechten van The Wolf Among Us, Batman en Puzzle Agent al hebben vast kunnen leggen, met het oog op “andere licenties”. Er is, volgens Ottilie, dan ook een mogelijkheid om de verhalen van die games opnieuw op te pikken.
“We’re still evaluating, but we definitely want to continue some of the stories”
Of ze de rechten op Tales of the Borderlands, Game of Thrones en Guardians of the Galaxy ook terug opgepikt hebben werd er niet verteld. Wat wel is meegedeeld, is dat de rechten voor de Stranger Things game waar Telltale voor hun faillissement aan werkte terug is gekeerd naar Netflix. Ook de rechten voor The Walking Dead hebben ze niet terug veilig kunnen stellen. Die zijn sinds vorig jaar eigendom van Skybound Entertainment.
Ottilie zei ook dat zijn geloof in de toekomst van verhaal-gebaseerde zijn grootste drijfveer was om de rechten van Telltale Games op te kopen.
“This is a viable business that went away due to market conditions and some scale choices [red.: Telltale’s vorige management] made. I like games that tell stories and I think our industry should have a company that specializes in narrative-driven games.”
Jamie Ottilie
Wat het prijskaartje voor al deze rechten juist was, werd niet bekend gemaakt. Wel is er verteld dat de onderhandelingen voor deze deal meer dan zes maanden hebben geduurd. Ze waren, volgens Ottillie, ongelooflijk ingewikkeld. Waarschijnlijk omdat Telltale’s rechten wijdverspreid waren onder alle schuldeisers van het oude Telltale.
Game uitgever Athlon Games is een grote partner in de deal, zij zullen namelijk de distributie van de games op zich nemen. Er zijn nog enkele andere grote financiële geldschieters zoals Chris Kingsley (Rebellion), Lyle Hall (Heavy Iron Studios) en Tobias Sjögren (Starbreeze).
Het nieuwe Telltale zal werken vanuit Malibu, Californië. De eerste zes maanden zal de nieuwe studio op een vrij kleine schaal werken en zich vooral focussen op de ontwikkeling van technologie, ontwikkelingstools en in-huis designs.
De episodische structuur waar Telltale bekend voor stond zullen ze ook houden, alleen zou Ottilie gaan voor minder tijd tussen die releases.
“We will probably keep the concept of episodes but with different pacing. This is a different world, from a media consumption standpoint. We need to look at how people like to entertain themselves. I like the idea of binge watching.”
Jamie Ottilie
Wanneer Polygon vroeg naar de geschiedenis en het tragische einde van het “oude” Telltale zei Ottilie dat ze enkele van zijn favoriete games gemaakt hebben. Ze hadden ook een fantastisch bedrijf weten neer te zetten, het was alleen jammer hoe het allemaal geëindigd was. Hij wil dan ook hun fouten niet herhalen.
Het oude Telltale Games werd in 2004 opgericht en was voornamelijk gekend om zijn gelicentieerde, character-based avontuur games die bijna altijd in afleveringen uitgebracht werden. Vorig jaar ging de studio failliet doordat het te veel projecten op zich nam, en die dan nog eens slecht managede. In september van vorig jaar werden meer dan 200 werknemers ontslagen, zonder ontslagvergoeding. De studio sloot diezelfde maand nog de deuren.