Het gokken wat er in de Xbox Series X zit is voorbij, want Microsoft heeft de specificaties van de console gisteren eindelijk bekend gemaakt.
Microsoft pakt met de Series X uit met hardware dat, op het moment van schrijven, zelfs nog niet voor PC’s beschikbaar is. Dan kijk ik vooral naar de GPU (graphics processing unit) dat op het RDNA 2 platform zal werken.
Je kan de volledige specificaties hieronder bekijken.
- CPU
8 Cores @ 3.8 Ghz (3.6 Ghz met SMT) Custom AMD Zen 2 CPU - GPU
12 TFLOPS, 52 CUs @ 1.825 Ghz Custom AMD RDNA 2 GPU - Chip grootte
360.45 mm² - Proces
7nm Enhanced - Geheugen
16 GB GDDR6 met 320b bus - Geheugen bandbreedte
10GB @ 560 GB/s, 6GB @ 336 GB/s - Interne opslag
1 TB custom NVME SSD - I/O doorvoer
2.4 GB/s (Raw), 4.8 GB/s (Gecomprimeerd, met custom hardware decompressie blok) - Uitbreidbaar geheugen
1 TB Uitbreidingskaart (identieke I/O doorvoer) - Extern Geheugen
USB 3.2 externe harde schijf (Enkel te gebruiken voor back-up of om back compatible games te spelen) - Disklezer
4K UHD Blu-Ray - Game prestatie
4K @ 60FPS, maximaal 120FPS
Dat de Series X de krachtigste Xbox zou worden dat Microsoft ooit heeft gemaakt zal niemand verbazen. Maar dat de console, op papier tenminste, zo krachtig zal zijn is toch wel een verrassing. De GPU alleen al is krachtiger dan een Nvidia RTX 2080 Super. Die heeft ‘maar’ 11.3 TFLOPS aan rekenkracht en kost alleen al zo’n €800.
Ook de processor van de console is geen trage chip, hij zal namelijk altijd aan een vaste kloksnelheid van 3.8GHz draaien. Tenzij er multithreading wordt gebruikt, dan gaat de kloksnelheid verlaagd naar 3.6 GHz.
Die twee, toch wel high-end componenten zullen samen met de 16 GB aan RAM geheugen ervoor zorgen dat 4K gaming aan 60 frames per seconde geen probleem mag worden. Daarnaast zal de Series X de eerste console zijn dat raytracing aanbiedt. Dat zorgt er voor dat, onder andere, de belichting in games er veel realistischer en beter uit ziet.
Naast een serieuze grafische verbetering zal ook de snelheid van de console een pak hoger liggen dan dat van de Xbox One. Dat komt door de invoering van de Xbox Velocity Architecture, dat uit vier onderdelen bestaat. De SSD waarop alle data opgeslagen wordt, een decompressie blok, het nieuwe DirectStorage API en Sampler Feedback Streaming. Het zal die combinatie van hard- en software zijn waardoor game ontwikkelaars het laden van games ongelooflijk veel korter kunnen maken.
Je zal niet alleen sneller games kunnen opstarten, maar je zal ook sneller tussen games wisselen door de vernieuwde Quick Resume functie. Je zal hierdoor niet 1 maar tot 5 games in de achtergrond kunnen laten draaien. Zelfs als je de console helemaal afsluit en de stroomkabel uittrekt (in die volgorde). Microsoft liet weten dat een tester de console een week zonder stroom liet, hem update en zelfs dan kon die gewoon verder spelen waar die zijn spel de vorige keer achter liet.
Je kan hieronder een demo van de snellere laadtijd van de Xbox Series X tegenover de Xbox One X bekijken. Het tweede deel van de video toont hoe snel je tussen vijf games kan wisselen met Quick Resume.
De Xbox Series X zal standaard met een 1 TB SSD verkocht worden, maar die opslag kan uitgebreid worden met de nieuwe Uitbreidingskaarten dat je achteraan in de console kan steken.
Het is enkel met deze kaarten dat je Series X games zal kunnen spelen als het interne geheugen vol is en niet via een externe harde schijf. Dat komt doordat de gegevensoverdracht van USB 3.2 niet hoog genoeg is om die game data door te voeren.
Om af te ronden zal de nieuwe Xbox natuurlijk ook Backwards Compatible zijn. Daardoor zal je oude games van de originele Xbox, 360 en Xbox One op de Series X kunnen spelen. Die games zullen niet alleen sneller opstarten maar zullen er ook beter uit gaan zien doordat ze op een hogere resolutie draaien met een stabielere framerate. Er is zelfs de mogelijkheid om oude games in HDR te spelen als de originele ontwikkelaar dat wil.
Microsoft had eerder al bevestigd dat het cross generation multiplayer zal ondersteunen, maar het team gaat nog een stapje verder. De Series X brengt namelijk een nieuwe feature met zich mee waar ook Xbox One spelers van kunnen profiteren: Smart Delivery. Die feature zorgt er namelijk voor dat je gelijk welke nieuwe Xbox game maar één keer moet kopen en je hem toch op beide console generaties zal kunnen spelen.
Het is natuurlijk niet alleen de console dat nieuw zal zijn, ook de controller is onder handen gepakt.
Op het eerste zicht lijkt er niet veel veranderd, maar de nieuwe controller zal een klein beetje kleiner zijn en de bumpers zullen iets meer afgerond zijn om het spelers met kleinere handen wat makkelijker te maken.
De grootste verandering is de vernieuwde D-pad dat nu een mix is tussen de D-pad van de standaard Xbox One controller en die van de Elite controllers. De tweede ‘grootste’ verandering is de toevoeging van een share knop. Daarmee zal je sneller screenshots of video’s kunnen delen met andere spelers.
Daarnaast is de verbinding van de controller naar de console verbeterd, en zal die voor minder latency (een vertraging tussen het moment dat jij een knop indrukt en het resultaat op het scherm ziet) zorgen.
Om af te ronden zal de controller ook sneller verbinding maken met andere bluetooth apparaten zoals een PC of smartphone. De controller zal ook nog steeds werken op losse (oplaadbare) AA batterijen.
Het enige wat we nu nog niet weten is hoeveel de console zal gaan kosten, en gezien de onderdelen zal die waarschijnlijk niet goedkoop worden. Door dit nieuwe nieuws denk ik dat die misschien wel boven de €600 kan liggen.