[Gamescom 2018] Hands-off preview: The Settlers

The Settlers keert na bijna 8 jaar afwezigheid, buiten een mobile remake van The Settlers IV in 2010 en een browser game The Settlers Online in 2011, terug.
In The Settlers, dat de achtste hoofd-game in de 25-jarige reeks is, moeten de settlers hun thuisland verlaten nadat een mysterieuze aardbeving alles heeft verwoest. In dit nieuwe land is het jouw taak om de settlers een nieuwe thuis te geven door gebieden te veroveren en de mysteries van de aardbeving te ontrafelen.

“What you see is what you get”

Tijdens de hands-off demo dat we te zien kregen werd er ons verteld dat, doordat men nu de krachtige in-house Snowdrop Engine gebruiken, de devs meer detail in The Settlers kunnen steken dan ooit tevoren. Dat niveau van detail zorgt er ook voor dat als je de game speelt, je niet meer zal moeten vertrouwen op menu’s om een overzicht te krijgen hoe goed jouw nederzetting het doet. “What you see is what you get.” Zei de lead game designer Christian Hagedorn. Met andere woorden, alles wat je in de game ziet, is ook meteen alles wat je hebt en kan gaan gebruiken. Om een voorbeeld te geven zoomde men tijdens de demo in op een visser dat een vis dat ze net gevangen had naar het dorp droeg. Die ene vis telt ook letterlijk als één vis, het is geen symbool meer voor een lading vissen. Datzelfde principe geld ook voor stukken hout, metaal, wapens, noem maar op.
Het principe What you see is what you get wordt ook doorgetrokken naar de inwoners van jouw nederzetting. Zo kan je, onder andere, geen soldaten laten spawnen door trainingen te starten. Als je een soldaat of smid, of wat dan ook wilt trainen moet er een burger zonder specialisatie beschikbaar zijn. Die zal, als je een training aanvraagt, namelijk naar de post gaan waar die voor zijn of haar vak kan gaan trainen.
Die zichtbare elementen kunne jou helpen om in te schatten hoe gezond jouw economie is. En met een goede economie kan je jouw stad verbeteren door wegen te bouwen en gebouwen te upgraden. Het plaatsen van gebouwen en wegen ging in de demo al heel vlot, maar de functie zit nog in ontwikkeling en zag er ook uit alsof die nog grondig aangepast zal worden, dus daar ga ik nu niet verder op in gaan.

Uitbreiden door Oorlog of Eer

In The Settlers moet je uiteindelijk jouw eigen stad zo groot mogelijk maken en dat kan alleen als je nieuwe gebieden verkend en zo de grens van jouw land verlegd. Dit gebeurd helemaal van zichzelf, want eens je soldaten hebt gerekruteerd zullen die zich bezig houden met het verkennen van het gebied. Dat verkende gebied zal automatisch deel gaan uitmaken van jouw stad, tenminste als het gebied nog niet bezet is door een ander volk. Als dat het geval is zal je moeten vechten en gebied gaan veroveren, dat kan je op twee manieren gaan doen.
Ofwel kies je om een oorlog te starten en het vijandige gebied te gaan veroveren door dood en verderf te zaaien. Anderzijds zal je gebruik kunnen maken van het zogenaamde “Honor-systeem”. Op deze manier organiseer je in samenwerking met de vijand een toernooi waarin twee heroes het tegen elkaar moeten opnemen in een gevecht op leven en dood. Hiervoor moeten ofwel jijzelf of jouw vijand een arena gebouwd hebben. Als jouw hero het gevecht wint, wint hij ook meteen de harten van het vijandige volk, hierdoor zullen die een revolutie starten omdat die nu eenmaal bij het ‘sterkere’ volk willen horen. Als die revolutie lang genoeg duurt zullen die revolutionairen een leider aanduiden dat op zijn beurt de banier in de dichtstbijzijnde leger outpost zal omwisselen voor de jouwe. Als dat gebeurd heb je meteen ook die stad veroverd zonder slachtoffers te maken én blijft de infrastructuur en economie van de stad helemaal intact.
Die toernooien zullen volgends de devs nooit een garantie zijn dat je zal winnen, want je moet jouw hero namelijk trainen voordat die efficiënt kan gaan vechten. In die training kan je ook een nadruk leggen op verschillende skills. Een ervan stelt jouw vechter in staat om snelere aanvallen uit te voeren waardoor die een voordeel kan krijgen tegenover tragere vijanden. Nu maakt die skill niet veel uit als de verdediger extra getraind is op tactiek, want dan kan die jouw vechter gewoon counteren omdat die de aanval kan anticiperen. De gevechten blijven volgens Hagedron een gok dat evengoed in jouw gezicht kan ontploffen, want als jouw vechter verliest kan het zijn dat jouw eigen volk gaat rebelleren. Hoe die revoluties de kop ingedrukt kunnen worden wilden de devs nog niet kwijt want het hele systeem zit nog middenin de ontwikkelingsfase.

Nog even geduld

Dat The Settlers nog diep in ontwikkeling viel eigenlijk niet zo op, buiten dat er hier en daar functies ontbraken dan. Grafisch zag het er al top uit, men toonde in de demo hoe groot een stad kan worden in minder dan twee uur gameplay. Zo zagen we een stad met meer dan 3000 individuele characters en liep de game nog steeds even vlot, een heel goed teken dus.

The Settlers zal in de herfst van 2019 op PC verschijnen.
Via www.thesettlers-alliance.com kan je jezelf al registeren om deel te nemen aan de béta, wanneer die zal starten is nog niet bekend.

Deze website maakt gebruik van cookies. Door verder van deze website gebruik te maken, gaat u hiermee akkoord.  Meer info

Scroll naar boven