Ubisoft heeft bekend gemaakt dat het 124 personen heeft ontslagen, “in een poging de operatie te stroomlijnen en het collectieve efficiëntie te verbeteren”.
De grootste Canadese studio Ubisoft Montreal werd het zwaarst getroffen. Daar werden vandaag namelijk 98 mensen ontslagen. De andere 26 werkten voor Hybride VFX studio in Montreal of maakten deel uit van het globale IT departement van Ubisoft. Hybride VFX studio, werkt niet alleen mee aan de ontwikkeling van games. Het hielp eerder ook al met de visuele effecten in, onder andere, The Mandalorian, Ahsoka en Invasion.
Volgens Ubisoft was deze beslissing niet eenvoudig te nemen. Het wil de gedupeerden dan ook bijstaan en verzekerd meteen dat deze ontslagenronde geen enkel productie team getroffen heeft.
“These are not decisions taken lightly and we are providing comprehensive support for our colleagues who will be leaving Ubisoft during this transition. We also want to share our utmost gratitude and respect for their many contributions to the company. This restructuring does not affect our production teams.”
-Ubisoft
Het is niet de eerste ontslagenronde dit jaar bij de Franse gamesuitgever. Eerder sloot het Ubisoft London, dat mobile games ontwikkelde en ontsloeg het in mei 60 werknemers van hun klantendienst. Het stelde vorige maand Skull and Bones nog een keer uit en het heeft al verschillende projecten geannuleerd.
Dit is al de zoveelste golf van ontslagen in de gamesindustrie. Eerder dit jaar werden al 10.000 banen geschrapt bij Microsoft, vielen er meer dan 800 ontslagen bij Epic. Ook bij 343 Industries, Embracer Group en Electronic Arts deelden in de klappen.