Dat de PlayStation 5 (de naam is nu ook officieel) er aan zat te komen was al langer bekend. Zeker nadat Sony in mei al de eerste details ervan bekend gemaakt had. Nu is de releaseperiode meteen ook bekend gemaakt.
Naast de aankondiging van de releaseperiode ging Sony vandaag dieper in op de controller van de PlayStation 5. De controller heeft momenteel nog geen naam, al is de kans heel groot dat die gewoonweg DualShock 5 zal gaan heten.
De controller zal twee grote vernieuwingen hebben tegenover de DualShock 4-controller: zo zal de “rumble” technologie voor het eerst sinds de originele PlayStation vervangen worden door ‘haptic feedback’. Hierdoor zullen de ’trillingen’ van de controller anders aan gaan voelen naargelang wat er in de game gebeurd. Zo zal je het verschil kunnen voelen tussen met een auto tegen een muur crashen en iemand tackelen tijdens een potje FIFA, iets wat nu allemaal ongeveer hetzelfde aanvoelt.
De tweede nieuwigheid heeft dan weer alles te maken met de triggers van de controller (L2/R2). Gameontwikkelaars kunnen, voor die nieuwe controller programmeren hoeveel weerstand er op de knoppen zal zitten als je ze indrukt. Op die manier kan je bijvoorbeeld meer weerstand voelen als je met pijl en boog schiet in een game dan als je met een wapen met een zogenaamde “hair trigger” schiet.
Eerder was er ook al bekend gemaakt dat de PlayStation 5 met een custom SSD zal werken, in de plaats van een traditionele harde schijf. Daardoor zullen games veel sneller laden. Dat was ook al te zien in een presentatie dat in mei gehouden werd. Daar werd Marvel’s Spider-Man gebruikt om aan te tonen dat de, toen nog naamloze “next-generation console”, de game quick travel in amper een seconde kon laden. terwijl de PlayStation 4 daar nog ruim 8 seconden voor nodig had.
Die snelheid komt er door de combinatie tussen de custom SSD en het gebruik van een custom 8 core AMD Ryzen (7nm, Zen 2) CPU en een custom AMD Navi GPU. De hardware van de console zal meteen ook ondersteuning voor Ray-Tracing met zich meebrengen. Ray Tracing is, voor diegenen die het niet kennen, de realistische weergave van licht en de weerkaatsing ervan op verschillende oppervlaktes zoals glas, vloeistoffen, spiegels en andere objecten. Het zorgt er dus voor dat alles net dat beetje realistischer lijkt.
De console zal, zoals eerder aangekondigd was ook ondersteuning bieden op PlayStation 4 games te spelen op de nieuwe hardware. Dat vertelde PlayStation CEO Jim Ryan eerder in een interview met GamesRadar.
Oh ja, die releaseperiode is ‘eind 2020’. Onze gok is eind november, net zoals dit bij de PlayStation 4 het geval was.