Terwijl de PlayStation VR met een relatief zwakke GPU werkt hebben de HTC Vive en Oculus Rift een stevige grafische kaart nodig, Valve wil dit veranderen.
Valve wil het dus mogelijk maken om Virtual Reality te laten draaien op PC’s met zwakkere grafische kaarten. Momenteel heeft de Oculus Rift minimaal een GTX 970 of AMD R9 290 nodig. Valve is nu aan het kijken of de Rift ook, zonder frame drops, op een GTX 680 kan werken. De games zullen dan wel aan een lager kwaliteit gerenderd, maar dat is volgens Valve een acceptabel compromis.
“Ik kan Aperture (de VR-gerichte demo) op een 680 draaien zonder frames te verliezen op een lagere kwaliteit en voor mij is dat genoeg bewijs dat het mogelijk moet zijn”, laat Valve-medewerker Alex Vlacho weten. “Alles zou op die zwakkere hardware moeten kunnen draaien, maar we moeten de nodige controles uitoefenen.”
Een prijsverlaging zullen we, ondanks de lagere prijs van de PlayStation VR, niet krijgen.